Plannen | tips tegen uitstelgedrag

plannen-lijstjes-uitstelgedrag-tips

Iedereen heeft wel eens last van uitstelgedrag, ik net zo goed. Zo ben ik al een uur bezig met ‘eigenlijk moet ik gaan schrijven’. Dit lijstje betekent dus niet dat ik er wel perfect mee om kan gaan, ik wil vooral laten zien op wat voor manieren ik mijn eigen uitstelgedrag de kop in probeer te drukken.

Maak een taak concreet

Om met mijn eigen voorbeeld te beginnen: ‘schrijven voor nanowrimo’ is nogal een groot, en tegelijk een klein iets. Als ik vijf minuten heb gezeten en een zin op papier heb gezet, heb ik aan deze taak voldaan, en als ik twee uur achter elkaar zit te schrijven en tienduizend woorden op papier zet ook. Wat ik dus liever doe, is er een tijd aan geven, of een woordaantal die ik ten minste wil schrijven.

Met andere dingen kan je dit ook doen. Heb je als taak ‘leren voor dat studieonderdeel’, dan is dat lekker vaag. Als je het concreet maakt als ‘dat hoofdstuk samenvatten’ maak je het al een stuk concreter.

 

Deel grote dingen op in kleine stukjes

Als je veel moet leren, schrijven, lezen of schoonmaken, kan het lijken of het een enorme berg is waar je tegenop moet klimmen – en daarvan ga je meer uitstellen. Ik probeer er altijd kleinere stukjes van te maken: samenvattingen maken per hoofdstuk in plaats van per boek (of totaal wat je moet leren), een paar keer een kwartier schrijven, of de afwas, wc en stofzuigen apart in plaats van ‘het huis schoonmaken’. Iets wat kleiner is, is een veel minder grote hindernis die je moet nemen – en stukje bij beetje bleek je ineens bij dat grote doel te komen.

 

Houd rekening met uitstelgedrag

Dit klinkt misschien als de omgekeerde wereld, maar het helpt: plan ook een paar dingen in die niets te maken hebben – of misschien wel, en dan een klein beetje – met dat wat je uit probeert te stellen. Door die dingen in te plannen én te beperken in je planning, zijn ze beter in te kaderen. Zo heb ik de neiging dat mijn hele huis inééns schoon moet als ik eigenlijk had willen schrijven (of tot een paar jaar terug studeren), en dan is uiteindelijk mijn huis schoon, mijn energie op, en datgene wat ik had willen doen niet gedaan. Daarom plan ik nu altijd een paar huishoudelijke dingen in; de wc schoonmaken is maar tien minuten tijd, stofzuigen ook, afwassen duurt een half uur. Ik doe een van die dingen, en daarna moet ik weer aan mijn laptop zitten. Dan kan ik straks wel een van de andere dingen doen, en ik mag van mezelf alleen die dingen doen als ze op mijn lijstje staan. 

Hetzelfde geldt voor andere activiteiten. Is facebook jouw grote tijdverslinder? Zet een timer, en sta jezelf toe om bijvoorbeeld tien minuten op facebook te zitten. Daarna ga je weer aan het werk.

Het belangrijkste bij dit punt is inzicht: weet waar je grootste probleem zit als het om uitstelgedrag gaat.

 

Communiceer over wat je wilt doen

Het kan enorm helpen als iemand je aan het werk zet! Zo weet mijn man dat ik aan nanowrimo meedoe, en heeft hij me vanmorgen meteen achter de computer geplant. Nee, niet eerst wakker worden met koffie en de tv aan, want dan kom ik er helemaal niet meer aan toe. 

Nou is dat een beetje extreem, en dat gebeurt dus ook echt niet elke dag en bij alles, maar het kan enorm helpen als je weet dat een ander verwacht dat je vandaag iets doet.

 

Stel deadlines

Dit punt hangt een beetje samen met de vorige; als je weet dat je iets af wilt hebben voor een bepaalde tijd, heb je een extra motivatie om het ook te doen. Leg je eigen deadline gerust een stuk eerder dan de officiële deadline, als het gaat om studie- of werkgerelateerde dingen. Dat gevoel als je op tijd klaar bent is namelijk geweldig!

 

Gebruik je uitstelgedrag

Om mijn schrijven als voorbeeld te nemen: op mijn lijstje voor vandaag staat twee keer een half uur schrijven. Ik kan daar meteen mee willen beginnen, maar dan komt er niets uit mijn hoofd. Eerst een blogpost schrijven is feitelijk uitstelgedrag, maar het is wel uitstelgedrag dat dicht bij wat ik wilde doen ligt: ik schrijf, al is het iets anders dan mijn verhaal, en daardoor kom ik in die schrijf-flow.

Dat zou je ook bij studeren kunnen gebruiken: moet je uit dat ene boek leren, maar zie je er enorm tegenop om te beginnen? Gebruik een kwartier om op te zoeken wat je op internet kan vinden. Moet je een verslag schrijven? Schrijf eerst eens wat anders op. 

Wat je ook nog kan doen, is je uitstel-tijd gebruiken om een lijstje te maken met de dingen die je wilt doen, zo concreet mogelijk. Daarna is het wegstrepen van deze dingen ineens makkelijker. Eerder gaf ik al ideeën hoe je een lijstje kan maken op een leuke manier.

9 comments / Add your comment below

  1. Fijne tips! Voor mij helpt het heel erg om het echt netjes uitgeschreven te hebben en om inderdaad rekening te houden met dingen die gepland staan, zodat ik kan inschatten of ik dan nog wel of niet meer iets anders kan doen.

Leave a Reply